“Haha, veel hè? Mijn werkweek ziet er ook vrij hectisch uit, maar ik hou wel een beetje van chaotisch. Dat heb ik er dus zelf ook naar gemaakt. Ik heb veel afwisseling en dat vind ik erg leuk. En ik heb jullie nu alle vijf de vakken verteld, maar normaal gesproken zeg ik altijd gewoon dat ik kunstdocent ben, hoor.”
“Ik ben een docentenopleiding gaan doen, maar dat was niet per se met het idee om docent te worden eigenlijk. Ik wilde iets creatiefs doen en ik dacht: mooie baangarantie. Maar nu hebben die kids eigenlijk wel mijn hart gestolen. Ik ben begonnen met een stage op het vwo. Ik dacht dat ik dat heel leuk zou vinden, omdat ik dan hele diepzinnige artistieke kwesties kon bespreken. Maar ik vond het helemaal niks. Het was heel erg statisch. En juist de vmbo-leerling, waarbij de verbinding centraal staat en je echt de band met de leerling aan gaat, dat vind ik ontzettend leuk. Ik heb dan echt het idee dat ik iets bijdraag aan de leerling.”
“Toen ik hier net begon als nieuwe docent vond ik het heel erg fijn dat we bijeenkomsten hadden voor nieuwe docenten. Ook werd je gekoppeld aan een docent die hier al heel lang werkt, dus dat was een soort van buddy. Dat vond ik ook heel fijn, want dan kon je gewoon in de praktijk heel veel vragen stellen.”
“Ik vind d’Ampte een hele fijne school om te werken en dat komt eigenlijk door alles bij elkaar. We beginnen bijvoorbeeld met een dagstart met alle collega’s. Als er dan iets aan de hand is, kan je dat eerst bespreken voordat je met je lessen begint. Zo zorgen we dat alle neuzen dezelfde kant op staan iedere ochtend. En collega’s staan altijd voor je klaar om je te helpen. Als ik dan weer een gek idee bedenk om bijvoorbeeld lichtgevende pijlen te maken voor het Open Huis, komen ze graag helpen. Dat is ontzettend fijn. Dat geldt trouwens ook voor de schoolleiding, die staan ook open voor elk nieuw idee. Als je maar een plan hebt dat ook de leerling iets brengt. Om maar iets te noemen: het klaslokaal was erg saai om te zien. Toen hebben we verf gehaald en met de hele klas het lokaal geverfd. En ja, dat zijn supermooie projecten om samen te doen.”
“Ik wilde graag iets met TikTok doen voor school, dus na overleg met de schoolleiding hebben we een account gemaakt voor d’Ampte. Binnen twee jaar hebben we 12.000 volgers en het leeft heel positief op school. Ik plaats iedere dag iets. Over d’Ampte, over de middelbare school in het algemeen, grappige dingen, dansjes, van alles. We zitten natuurlijk met de AVG, dus leerlingen moeten wel toestemming hebben van hun ouders/verzorgers om op TikTok te mogen. Maar eigenlijk wil iedereen wel meedoen. In de pauze staan de leerlingen zelfs voor m’n deur om te vragen of ze in de TikTok mogen. Dat is wel iets heel bijzonders waar ik erg trots op ben.”
“Als ik beginnende docenten een tip zou mogen geven, is dat: blijf vooral lekker bij jezelf. Als je een act gaat opvoeren, prikken ze daar echt zo doorheen.”
Share
Bij het Tabor College vinden we het belangrijk om respectvol samen te werken om zo te blijven leren en ontwikkelen en van en met elkaar te leren. Past dat bij jou?
Tabor College is een scholengemeenschap met drie middelbare scholen in Hoorn: d’Ampte, Oscar Romero en Werenfridus. Maak kennis met onze organisatie.
Ben je op zoek naar een werkplek die bij je past en die ervoor zorgt dat je iedere dag met plezier naar je werk gaat? Bekijk onze vacatures of verstuur een open sollicitatie.
Social media:
© 2023 Tabor College | Privacy